info@performia.sk +421 2 209 205 90
Profesionálne budovanie tímu a efektívne riešenie pre výber zamestnancov.
Ako rozpoznať úroveň motivácie u kandidáta?

Úroveň motivácie môže byť u každého človeka iná. Môžeme preto povedať, že niekto buď motivovaný je alebo nie je. Na akejsi pomyselnej škále motivácie sa nachádza na určitej konkrétnej úrovni.

Aby sme kandidátom na zamestnanie neodkryli karty, nemôžeme tu uvádzať konkrétne otázky, ktoré by ste mohli použiť na pohovore, aby ste zistili úroveň motivácie. Môžeme však vysvetliť jednoduchý princíp, ktorý vám pomôže rýchlejšie sa zorientovať v motivácii kandidátov.

Úroveň ľudskej motivácie má dva protipóly, nič však nie je čiernobiele.

Kľúčovú úlohu tu hrá pozornosť a taktiež to, kde je nasmerovaná. Vieme, že pokiaľ kandidát venuje veľa pozornosti výške platu, benefitom a ďalším výhodám, je viac nasmerovaný na takzvaný „inflow“, čím máme na mysli tok dovnútra, k sebe (z angličtiny: in – smerom dovnútra, flow – prúdiť). Viac ho motivuje to, čo získa pre seba a čo k sebe pritiahne. Opačným prípadom je pozornosť nasmerovaná von, teda „outflow“ (z angličtiny: out – smerom von, flow – prúdiť). Takto nasmerovaný jedinec má záujem o samotnú prácu. Chce ju vykonávať, pretože ho baví a dáva mu zmysel.

Neznamená to samozrejme, že by nepožadoval za svoju prácu plat, ale nie je to pre neho to najdôležitejšie. Neupína na to výhradne svoju pozornosť. Osobu orientovanú na outflow oveľa viac zaujíma, o čom konkrétne práca bude, aká bude jej náplň, zmysel, aké sú očakávania a podobné aspekty. Jedná sa teda o orientáciu na samotný výkon práce.

Toto sú samozrejme dva extrémne prípady. V praxi sa však častokát stretnete aj s ľudmi, ktorí sú na motivačnej škále na úrovni niekde medzi nimi. Avšak na tejto škále existuje bod, prekročenie ktorého znamená, že pred sebou máte človeka, ktorý hľadá spôsob, ako získať čo naj viac pre seba zo spolupráce s vami. Akonáhle mu nebudete schopní ponúknuť ďalšie výhody, premiestni sa inde.

Naučte sa rozpoznať ľudí orientovaných na outflow. Takých potom získajte do svojho tímu. Je ľahké s nimi spolupracovať a motivovať ich. Môžete samozrejme zamestnať aj ľudí orientovaných na inflow, ale neočakávajte od nich vysokú lojalitu a pripravte sa na to, že vám dá značnú námahu smerovať ich tak, aby sa skôr venovali zvládaniu svojej práce namiesto naháňania príplatkov, poistenia či stravných lístkov.


Chceli by ste aj vy dostávať praktické rady? Stačí sa prihlásiť a môžete začať budovať svoj profesionálny tím!

>>Chcem dostávať praktické rady<<


DRUHY MOTIVÁCIE

ZAMESTNANEC ORIENTOVANÝ NA INFLOW

Od takého človeka môžete očakávať, že bude veľmi starostlivo preratávať svoju mzdu a dožadovať sa preplatenia aj najmenších výdajov. Značnú časť pracovnej doby trávi tým, že bude presadzovať zvýšenie platu. Bohužiaľ, kvôli tomu, že je jeho pozornosť fixovaná na inflow, nemá dosť pozornosti na outflow (až na základe outflow môže prísť inflow; niečo musíme dať, aby sme mohli niečo dostať). A tak neustále rieši problém, ako si dobre zarobiť.

V prípade, ak od pracovníka potrebujete nejakú prácu naviac alebo chystáte zmenu platovej politiky, ktorá je viac zameraná na výsledky, môže to byť pre neho tak veľký problém, že jednoducho vašu firmu opustí. Ale predtým poriadne rozvíri vodu a zamestná nielen vás, ale najmenej polovicu vášho tímu.

ZASTÁVA POSTOJ:

Najskôr mi zaplaťte, a ja potom budem ochotný niečo urobiť.

ZAMESTNANEC ORIENTOVANÝ NA OUTFLOW

Pretože táto osoba naozaj rada pracuje a je pre ňu prirodzené posúvať veci vpred, potom je to práve to, na čo sústreďuje svoju pozornosť. Vďaka tomu väčšinou nemá problém dobre zarábať a dlhodobo si udržať pracovné miesto.

Pokiaľ by takéhoto zamestnanca chcel niekto zneužívať a nezaplatil by mu za jeho chvályhodný výkon, pôjde jednoducho outflow robiť inde. O tento typ ľudí je záujem všade.

Nemusíte zamestnanca tlačiť, aby bol ochotný pracovať, prispievať. Chápe základný princíp toho, že najskôr musí niečo dať, a potom tiež niečo dostane.

ZASTÁVA POSTOJ:

Keď budem robiť dostatočné množstvo hodnotného outflow, inflow príde.

Tím Performia

Späť na všetky články >>