info@performia.sk +421 2 209 205 90
Profesionálne budovanie tímu a efektívne riešenie pre výber zamestnancov.
Rozhovor Anna Zeleňáková a príbeh jedného lídra

Anna Zeleňáková

Narodila sa v Košiciach, a tak ako každé dieťa, odmalička sa hrávala so sestrou na obchod. Vyštudovala Obchodnú školu priemyselného tovaru pre Prior, kde ostala niekoľko rokov aj pracovať. Je 36 rokov šťastne vydatá a vychovala 2 synov, na ktorých je patrične hrdá. Posledné roky sú jej najväčším potešením dve vnúčatá. S nimi sa vrátila späť do obdobia rozprávok, kreslenia, modelovania z plastelíny a hrania sa na obchod.

Do potravinárskeho odboru vstúpila v roku 1992. Najskôr pracovala ako vedúca smeny, neskôr ako zástupkyňa, a od roku 1997 ako vedúca predajne. Do spoločnosti LABAŠ nastúpila v októbri 2004 ako vedúca predajne. Otvárala sa vtedy nová prevádzka na sídlisku Furča. Samozrejme už aj v tých časoch bolo podmienkou byť doporučený na základe výsledkov testovania Performie. Bola to tretia predajňa, ktorú nový zamestnávateľ otváral.

Výhodou bolo, že aj zamestnanci boli noví a od začiatku ich mohla spoznávať a viesť. Každý človek je iný, ľudia nie sú stroje a majú svoje povahy. A tak ako aj v manželstve, bola pre ňu základom riešenia nedorozumení, ktoré sa v kolektíve občas vyskytli, tolerancia. Neskôr sa otvárali ďalšie a ďalšie predajne. Vyžadovalo si to nájsť niekoho, kto by prebral zodpovednosť za otváranie týchto nových prevádzok. Vzhľadom na jej skúsenosti a výsledky ju vedenie v roku 2008 poverilo pozíciou prevádzkového manažéra. Súčasťou jej pracovnej náplne bolo aj prijímanie zamestnancov do nových predajní, ich následné zaškolenie (školiace stredisko vtedy ešte nemali), stmeľovanie kolektívov na jednotlivých predajniach, analýza poklesov tržieb a v prípade potreby pomoc. Po otvorení venovala každej predajni určitý  čas. Niekedy to trvalo aj viac ako 2 mesiace, pokiaľ si nebola istá samostatnosťou jej osadenstva. Takto postupne otvorila 24 nových prevádzok a 5 prevádzok po rekonštrukcii. Nakoľko väčšiu časť zamestnancov osobne prijímala do zamestnania a strávila s nimi každý deň viac ako 10 hodín, pokým sa predajňa neotvorila, mala príležitosť každého dobre spoznať. Ešte aj dnes si má s mnohými čo povedať, čo je skvelé.

Túto prácu mala veľmi rada a každú predajňu brala ako svoje dieťa, pretože stála pri jej zrode a ľudia sa na ňu mohli vždy obrátiť. V septembri roku 2009 dočasne prevzala zodpovednosť aj za riadenie maloobchodu. Neskôr prišla od vedenia ponuka vykonávať pozíciu riaditeľa maloobchodu. Bolo to síce lákavé, ale odmietla. Nebála sa zodpovednosti, ale bola si vedomá, že jej bude chýbať práca s personálom. V októbri 2015 od júla do konca roka otvorila ďalších 5 nových predajní, čo bol jej doterajší rekord. A ako sa hovorí, každý schopný človek potrebuje novú hru. Dostala ju. Vedenie spoločnosti jej ponúklo pozíciu personálnej riaditeľky. Bola to pre ňu veľká pocta za jej doterajšiu prácu a ako sama hovorí, veľmi si váži získanú dôveru. Rozhodovanie nebolo jednoduché. Chcela sa poradiť aj s rodinou. Každý človek si musí zvážiť či na to má a ako môže prispieť k ešte lepšiemu fungovaniu. Ponuku prijala. Dovtedy bol personálnym riaditeľom pán Štefan Labaš, ktorý bol súčasne aj finančným riaditeľom spoločnosti, v ktorej pracoval od jej vzniku v roku 1996. Mal skúsenosti, vedomosti, bol ľudský. Ak mal niekto problém, mohol sa naňho vždy obrátiť. Veľmi rád pomáhal. Prebrať pozíciu po takomto človeku nebolo jednoduché. Mala však dobrého učiteľa. Ak potrebovala radu, vždy jej pomohol.
V jej rozhodovaní teda opäť zvíťazili zamestnanci. Bola si vedomá, že vďaka predmetnej pozícii im bude môcť ešte viac pomôcť. Váži si každú jednu zamestnaneckú pozíciu. Či už je to skladník, predavačka alebo upratovačka. Každý článok je dôležitý. Oblasť ľudských zdrojov ju lákala a bolo pre ňu výzvou naučiť sa opäť niečo nové. A ako inak – zvládla to!

 

1. Môžete nám na úvod v krátkosti zhrnúť, čo si pod spoločnosťou LABAŠ máme predstaviť a aký je váš účel?

Spoločnosť LABAŠ bola založená v roku 1992. Jej zakladateľom je Miroslav Labaš. Našou hlavnou činnosťnou je prevádzkovanie veľkoobchodu potravín a cash carry predajní v Košiciach. Okrem toho prevádzkujeme aj 29 vlastných supermarketov pod značkou FRESH Plus, kde ponúkame široký sortiment tovaru: čerstvé ovocie a zeleninu, čerstvé mäso a mäsové výrobky, široký sortiment bio, dia, bezlepkových a bezglukózových výrobkov, chlieb a pečivo z vlastnej pekárne. Sme najväčší slovenský veľkoobchod. Môžem uviesť aj niekoľko čísel: 2.230 aktívnych odberateľov, 2.880 aktívnych miest dodania (celé Slovensko). Tovar vo veľkosklade prijímame na 15 samostatných rampách, vlastníme 3 výdajne miesta, odkiaľ tovar odchádza k naším zákazníkom.

2. Prezradíte nám, ako čisto slovenská spoločnosť mohla aj v roku 2018 obstáť v tak silnom konkurenčnom prostredí medzinárodných obchodných reťazcov na výbornú?

Je to hlavne v tom, že neustále pracujeme na vytváraní a budovaní našej značky predajní FRESH Plus. Máme výhodu vlastného veľkoskladu potravín, ktorý priamo zásobuje naše predajne. Navyše našou veľkou snahou je mať aj dostatok kvalitných produktov. Značka Fresh, to nie je len označenie predajne. Záleží nám na tom, aby si pod touto značkou zákazník našiel aj zdravé potraviny. Preto dbáme predovšetkým na ich čerstvosť, kvalitu, poctivosť surovín a ponuku neustále rozširujeme. Zamerali sme sa aj na domáce produkty ako sú syry, jogurty, ryby, mäso či zelenina z našich lokálnych fariem. V minulom roku sme otvorili ďalšie dve nové predajne supermarketov FRESH Plus. Neustále sa posúvame ďalej. Každá nová predajňa prináša niečo inovatívne. Technológie či dizajn. V roku 2017 sme získali ocenenia MÚZA Merkúra 2017. Ide o súťaž kreativity v obchode. Získali sme 1.miesto v kategórii Branding predajne – nový koncept supermarketov FRESH Plus a 2. miesto v kategórii Nové technológie v mieste predaja vďaka samoobslužnému systému nakupovania JOYA. V súčasnosti máme predajne iba na východnom Slovensku, avšak jedným z našich cieľov je priniesť možnosť nakupovať kvalitné potraviny a tešiť sa z nakupovania aj zákazníkom v inej časti Slovenska.

3. Čo vám v tom najviac pomohlo?

Náš spoločný cieľ a účel, ktorým je okrem zvyšovania obratu spoločnosti a dosahovania plánovaného zisku, aj neustále rozširovanie sortimentu a jeho kvality, zlepšovanie služieb a neustále rozvíjanie maloobchodnej siete. Úspešnú firmu tvoria správni zamestnanci. To máme v rukách my. Nezáleží to od nikoho iného, iba od nás. Každý jeden z nás je dôležitý.

4. Koľko máte v súčasnosti zamestnancov?

V súčasnosti máme 1.392 zamestnancov a viac ako 400 brigádnikov – študentov. Brigádnici nám pomáhajú hlavne v období čerpania dovoleniek a práceneschopnosti zamestnancov.

5. To je už poriadne číslo. Stali ste sa skutočne významným zamestnávateľom. Spoločnosti v poslednom období čelia nižšej lojalite a zvýšenej fluktuácii. Môžete nám prezradiť, akú fluktuáciu za minulý rok zaznamenala vaša spoločnosť?

Podľa zistení, priemerná fluktuácia zamestnancov na Slovensku sa pohybuje v rozmedzí 14 – 16%, pričom za zdravú fluktuáciu vo firme sa považuje 5 – 7%. Pre mňa sú to však vysoké čísla. Neviem si predstaviť, aký by to malo dopad na chod našej spoločnosti. Naše čísla za posledné roky sa pohybujú v priemere za rok 2016 – 3,92% 2017 – 3,36%, 2018 – 3,08%. A verím, že tohto roku sa nám podarí klesnúť tak, aby sa na začiatku objavilo číslo 2. Osobne sa zaujímam, prečo chce niekto od nás odísť. Či nevieme nájsť inú cestu, napríklad presunúť ho na iné oddelenie. Mojou úlohou je zariadiť plynulý a efektívny chod jednotlivých oddelení. My si nemôžeme dovoliť, aby nám na predajniach chýbal väčší počet zamestnancov. Nemôžeme zatvoriť pokladne alebo sa vyhovárať zákazníkom, že nedošiel tovar alebo ho nemal kto pripraviť. Aj preto je to pre nás personalistov naozaj veľká zodpovednosť, aby sme mali všetky pozície obsadené.


Chceli by ste aj vy dostávať praktické rady? Stačí sa prihlásiť a môžete začať budovať svoj profesionálny tím!

>>Chcem dostávať praktické rady<<


6. Viem, že sa okrem koncepčnej a strategickej činnosti venujete so svojím tímom aj každodennej personálnej práci. Koľko ľudí ste prijali za minulý rok? Mohli by ste nám zároveň popísať, ako u vás prebieha prijatie nového člena tímu?

Keď som začala pracovať na personálnom oddelení, mala som vo svojom tíme tri dievčatá, ktoré mi veľmi pomáhali v mojich prvých krokoch. Patrí im moja veľká vďaka. Postupne však budujeme stabilné oddelenie, ktoré sa stáva oporou vedeniu spoločnosti. Myslím, že teraz  sme ten správny tím, ktorého jednotlivé členky sa navzájom dopĺňajú. Musela som urobiť aj ťažké rozhodnutia a rozlúčiť sa s jednou z nás. Môžem však konštatovať, že to bolo správne rozhodnutie. Aj naše štatistiky sú opäť lepšie. Som šťastná, keď pozorujem, ako sa navzájom podporujú a pomáhajú si. Je to sen každého šéfa. Momentálne je nás osem. V roku 2018 sme prijali 642 nových zamestnancov. Rukami nám prešlo 2.745 životopisov, zorganizovali sme a viedli 1.409 osobných pohovorov. V minulom roku sme vytvorili 70 nových pracovných miest. A ako som už spomínala, každý rok otvárame aj nové predajne. Pre nás to znamená aj hromadné prijímanie ľudí. Je veľmi náročné dať dokopy nový a predovšetkým funkčný tím zhruba 30 nových zamestnancov. Novým zamestnancom, ktorí sa rozhodnú u nás pracovať, venujeme veľkú pozornosť. Každému z nich odovzdám osobne pracovnú zmluvu spoločne s Históriou spoločnosti, Uvítacím listom a pracovnou náplňou na konkrétnu pozíciu. Privítam ich pohovorom, počas ktorého ich povzbudím a uistím, že ich firma potrebuje. Všetkým dám najavo, ako sú pre nás dôležití. Že si viem predstaviť, aké to môže byť pre niekoho ťažké prísť do nového kolektívu. Možno nie sú všetci odborníci v oblasti, do ktorej teraz nastupujú, ale my ich naučíme, aby zvládali svoju prácu tak dobre ako všetci ostatní. Po tomto príhovore ich odovzdáme školiacemu manažérovi v školiacom stredisku OC Hornád alebo na Centrále. Firmy, ktorým záleží na profesionalite, sa už v dnešnej dobe nezaobídu bez vlastných školiacich stredísk, v ktorých si nových zamestnancov vyškolia tak, aby sa do produkcie zapojili rýchlejšie, lepšie a predovšetkým správne. Naše školiace stredisko vzniklo v predajni OC Hornád v auguste roku 2015. A v centrále spoločnosti v júli 2018. Vedú ho skúsení školitelia. Opäť sme vsadili na našich ľudí vo vnútri firmy, ktorí svoju prácu skvele ovládajú. Od nich tí noví dostanú len tú najlepšiu školu.

„Motivovať ľudí sa dá aj bez peňazí. A niekedy stačí tak málo. Slovo uznania, poďakovanie. Dať im najavo, ako sú pre firmu dôležití..“

7. Je všeobecne známe, že je dnes kvôli nízkej nezamestnanosti oveľa ťažie nájsť šikovných ľudí a podľa mnohých obchodných firiem vášho alebo podobného zamerania o to viac. Ako je to v spoločnosti LABAŠ? Máte s tým problém?

Mať spokojných, šikovných, produktívnych a lojálnych zamestnancov by chcela každá firma. Chcieť je pekné, ale oveľa krajšie je ich naozaj aj mať. A to je aj pre nás veľmi dôležité. Okrem rôznych benefitov, ktoré sú naozaj zaujímavé, ako napríklad telefóny s internetom, karty do rôznych posilňovní, korporátne karty so zľavou, máme vyhradenú aj lóžu v divadle a mnoho ďalších odmien. Pre mňa je však okrem toho veľmi dôležité aj osobne načúvať zamestnancom. Každému hovorím, že u mňa sú dvere stále otvorené. Je to naozaj pravda. Motivovať ľudí sa dá aj bez peňazí. A niekedy stačí tak málo. Slovo uznania, poďakovanie. Dať im najavo, ako sú pre firmu dôležití. Rada používam aj vetu: „Všetci sme rovnako potrební, len každý z nás má inú pracovnú náplň alebo ako sa u nás hovorí – klobúk“. Absolvovala som mnoho školení a seminárov a z každého si odnášam nejakú myšlienku. Snažím sa nenechať si ju len pre seba, ale ak mám príležitosť, tak to hneď využijem a posuniem ju ďalej. Jedna z tých najčerstvejších je pre našich vedúcich pracovníkov. Nech berú svojich podriadených ako svoje deti. Mám dvoch synov
a každý je iný. Mám ich však rovnako rada a vždy som sa snažila byť spravodlivá. V roku 2018 bolo naším cieľom mať nadstav zamestnancov. Približne desiatich. K dnešnému dňu ich máme osemnásť. Sú to väčšinou ženy, ktoré môžu pracovať len ráno a pracujú na skrátený pracovný úväzok. Pomôže to nám, pomôže to však aj tým ženám, ktoré majú problém niekde sa zamestnať na doobedie. Podarilo sa nám to a teším sa z toho. Pretože, ak sa aj niekto rozhodne od nás odísť, máme pripravenú adekvátnu náhradu. Čo je však najviac dôležité, u nás už prichádza k výmene zamestnancov, ktorí sú najslabším článkom v tíme a nemajú záujem zlepšovať sa.

8. Neustále otvárate nové predajne. Sú nové, krásne, s jedinečným dizajnom. Ich prosperita však vo vysokej miere závisí aj od schopnosti vedúcich predajní a ich zástupcov. Ako sa vám darí získavať nových lídrov?

Na to mám jednoduchú odpoveď. Nám ich netreba získavať, my ich už máme. Z predavačky sa na základe dosiahnutých výsledkov svedomitou a usilovnou prácou, postupne môže stať zástupkyňa, zo zástupkyne vedúca predajne, z vedúcej alebo vedúceho manažér alebo aj riaditeľ niektorej z divízií na centrále. Takto to u nás naozaj chodí. Málokedy hľadáme ľudí z vonku. Nielen ja, ale mnohí ďalší sme teraz v líderskej pozícii. Ak je potrebné obsadiť vedúci post, naši zamestnanci sú vždy prví, ktorí majú možnosť prihlásiť sa do výberu kandidátov.

9. Čo si myslíte, že by žiadnej personálnej stratégii firmy nemalo chýbať? Venujete svoju pozornosť aj budovaniu „značky zamestnávateľa“? A akú rolu v tom hrajú práve vedúci pracovníci?

Najdôležitejšie je, aby sa firemná stratégia s tou personálnou vzájomne podporovali. Len tak dosiahneme spoločne cieľ. Nesmieme zaspať na vavrínoch. Neustále sa musíme posúvať vpred. Nemôžeme si dovoliť prestať javiť záujem o našich zamestnancov. Práve naopak. Stále prinášame niečo nové. Každý napríklad vie, kto je najlepší pracovník VO, kto je najrýchlejší pokladník na maloobchode. Každý mesiac prebieha súťaž. Pri životných jubileách idem osobne zaželať na pracovisko s kyticou kvetov a darčekovým košom. Nie raz sú ľudia prekvapení a padne aj slza. Každý štvrťrok prinášame vyhodnotenie výsledkov jednotlivých predajní. Najlepší sa zúčastnia spoločného stretnutia spojeného s obedom s konateľom spoločnosti a výkonným riaditeľom. Moja ďalšia myšlienka, ktorú rada posúvam medzi ostatných, súvisí s motiváciou. Nie je to len o peniazoch alebo iných finančných ohodnoteniach. Treba sa s nimi rozprávať, prejaviť záujem o ich motiváciu. Potvrdzovať ich dobré výkony. Jedno zázračné slovíčko „ďakujem“ môžete rozdávať koľko chcete. Je zadarmo a funguje výborne. V mesiaci máj chystám hromadný odber krvi priamo na Centrále. Tohto roku je mojím cieľom zapojiť našu spoločnosť aj do projektu Najlepší zamestnávateľ. Verím, že budeme úspešní.

10. Spoločnosť, ktorú zastupujete, je dlhoročným klientom Performie. Vy osobne ste sa s ňou zoznámili v čase vášho nástupu do pozície riaditeľky personálneho oddelenia. Do akej miery využívate pri nábore naše testy a know-how? Je naša technológia súčasťou vašej personálnej stratégie? Ako vám pomáha aj v oblasti získavania lídrov, či už z vnútorných alebo vonkajších zdrojov?

Naša spolupráca s Performiou trvá už mnoho rokov. Pamätám sa, že ešte pred mojím nástupom v roku 2004, som musela absolvovať všetky testy a byť doporučená. V tom istom roku museli prejsť testami a byť doporučené aj všetky moje nové zamestnankyne na predajni. Vtedy som ešte nevedela, o čo ide. Bolo mi však jasné, že v našej spoločnosti, či už sa jednalo o najvyššie vedenie, vedúcich oddelení alebo akýchkoľvek riadiacich pracovníkov, rovnako ako aj pri kariérnom postupe, musel každý z nás byť doporučený na základe vyhodnotenia testov. A to bola aj moja ďalšia skúsenosť, keď som prechádzala na pozíciu prevádzkovej manažérky. Tretí raz to bolo v roku 2015, keď som dostala ponuku stať sa personálnou riaditeľkou. A pri tejto príležitosti som sa aj prvýkrát osobne stretla s Ankou Matúsovou. Naše stretnutie bolo osudové. Pamätám si na jej slová, ktoré vyslovila. Že mi pomôže to zvládnuť. Podporovala ma od prvej chvíle. Vtedy ma ešte ani nenapadlo, že ani nie o rok, budem mať skúsenosti s touto technológiou. V roku 2016 sa náš konateľ spoločnosti rozhodol nielen testovať cez Performiu, ale zakúpiť aj licenciu s touto technológiou. Pre mňa to predstavovalo niečo nové a neznáme. Znamenalo to veľkú zodpovednosť doporučiť či nedoporučiť kandidátov alebo zamestnancov. Či už pri obsadzovaní pozícii tými správnymi ľuďmi alebo posunutím v kariére. Zúčastnila som sa základného 4-dňového seminára o výbere, ktorý viedla práve Anka Matúsová. Získala som tam cenné vedomosti, skúsenosti a rady. Začala som sa v tom orientovať, avšak stále som mala rešpekt. Myslela som si, že je to všetko, čo by som mala vedieť. Neskôr som absolvovala workshop na interné vyhodnotenie testov, a vtedy som sa posunula riadny kus ďalej. Veľká vďaka patrí Anke Matúsovej a Mirke Mártonovej, ktoré mi mnohokrát pomohli v mojom rozhodovaní, poradili a potvrdili mi, že robím veci správne. Kedykoľvek sa na ne môžem obrátiť. Veľká vďaka dievčatá. Nuž, a dnes už mám v našej spoločnosti aj veľkú pomoc, Petru Slivečkovú, ktorá mi
v expanzii personálu veľmi pomáha. Technológiu Performie veľmi aktívne využívame, či už pri výbere alebo testovaní interných zamestnancov.

11. Patrí do vašej stratégie v oblasti ľudských zdrojov aj personálny audit? Ak áno, akým spôsobom ho realizujete a ako vyhodnocujete výsledky?

Prvý audit, na ktorý si spomínam, realizovala v roku 2016 ešte Anka Matúsová. Zúčastnili sa ho vtedy všetci naši riaditelia. Nakoľko pracujeme na našej novej organizačnej štruktúre, v roku 2018 prebehol tiež na niektorých kľúčových pracovných pozíciách. Rovnako nám vznikli nové divízie, vďaka čomu potrebujeme obsadiť riadiace pozície. Každý z nás je v niečom dobrý. Len to treba objaviť. Aj v tom nám interné vyhodnocovanie veľmi pomáha.

12. Dopočuli sme sa, že sa začínate venovať aj duálnemu vzdelávaniu. Nenechávate nič na náhodu. Myslíte si, že to môže byť pre zamestnávateľov cesta do budúcnosti?

Určite áno. Ja si pamätám ešte zo školy, ako sme sa učili zvládať zákazníkov. Mali sme tam okrem odborných predmetov aj psychológiu. V prvom rade o pozíciu predavačiek nie je až taký záujem. Ak si to však zoberiete, je to jedno z najstarších povolaní, aké poznáme. Každý z nás chodí každý deň do obchodu nakupovať. Chceme, aby sme mali na pultoch vždy čerstvý tovar so správnymi cenovkami a v záruke, aby v obchode neboli prázdne regále, aby boli predajne vždy čisté, aby sme nestáli dlho pri pokladniach a nikto nás neokrádal. A nakoniec čakáme milý úsmev a pozdrav. Toto všetko berieme ako úplnú samozrejmosť. Ale to všetko musí v tej predajni niekto urobiť Ani si nevieme predstaviť koľko kíl múky, koľko fliaš a iného tovar udrží denne pokladníčka v rukách, keď nám blokuje tovar. A po práci ide tak isto domov k rodine ako my a rovnako tak ako my, musí poupratovať, navariť, učiť sa s deťmi. Niekedy ma hnevá, ako sa niektorí ľudia v predajni správajú. To je tiež jeden z dôvodov, prečo toto povolanie „zaniká“. Náš prvý štart v duálnom vzdelávaní bude školský rok 2019/2020. Samozrejme, už teraz na tom pracujeme. Majsterku pre praxujúcich študentov sme vybrali zo svojich radov a bude ňou Marianka Dúšková. Pracuje u nás už 11 rokov ako vedúca predajne. Som presvedčená, že je to ten správny človek, ktorý bude viesť študentov k potrebným zručnostiam a pracovným návykom. Samozrejme, nezabudli sme ani na najlepších študentov, pre ktorých sme pripravili zaujímavý motivačný program. Verím, že vďaka nemu nám po ukončení štúdia zostanú verní a stanú sa z nich naši kolegovia. Do tohto projektu by sme chceli zapojiť aj našich zamestnancov. Veď predsa aj oni majú doma školákov.

„Každý z nás je v niečom dobrý. Len to treba objaviť. Aj v tom nám interné vyhodnocovanie veľmi pomáha.“

13. Ste riaditeľkou tri roky. Za toto obdobie ste dosiahli neuveriteľné výsledky, hoci ste v personálnej oblasti predtým nepracovali. Na svojom oddelení už máte 8 veľmi šikovných a schopných pomocníčok, ktoré ste si sama vybrala. V čom tkvie tajomstvo vášho úspechu ako lídra?

Prvý rok bol pre mňa ťažký. Veľká neznáma. Mojou veľkou výhodou však bolo, že som poznala ľudí vo firme. Mnohí stáli pri mne. Rovnako som veľmi dobre poznala firemné ciele a firemú kultúru. A predovšetkým som si bola vedomá účelu a zmyslu, ktorý obnáša vedúca rola v personálnej oblasti a ako tomu môžem byť nápomocná. Druhý rok to už bolo lepšie a moje pôsobenie začalo prinášať aj viditeľné výsledky. A tom treťom roku sme sa už len neustále zlepšovali, vytvárali nové plány a ciele. Pri mojom nástupe som prevzala tri podriadené. V súčastnosti
z nich pre mňa pracujú už len dve. Ďalších šesť dievčat som si už vyberala sama. Tento rok chcem ešte prijať jednu dievčinu. Vďaka systematickému budovaniu personálnej stratégie nám totiž okrem výberov neustále pribúdajú aj nové úlohy. Ako sa zvykne hovoriť: „Dobro priťahuje dobro“. Takto spoločne budujeme stabilné oddelenie, ktoré je veľkou oporou vedeniu spoločnosti. Som presvedčená, že sme ten správny tím ľudí. Veľmi sa navzájom dopĺňame. Želám si, aby to tak išlo aj naďalej. Jedným z mojich účelov je, aby naša firma prosperovala a dosahovala čoraz lepšie výsledky.

14. Prezradíte nám niektoré so svojich ďalších plánov a snov?

Tento rok nás čaká veľký posun vpred. Stále je niečo, v čom sa dá zlepšiť. Tak, ako som uviedla vyššie, vytvorili sme dve nové divízie. Divíziu kontroly kvality a Divíziu PR. Obe budú úzko spolupracovať s personálnym oddelením. Máme vytvorených 110 pracovných náplní, vlastné funkčné školiace stredisko, zaviedli sme kontrolné listy, máme aj oddelenie nápravy zamestnancov a mnoho ďalších činností. Záleží nám na tom, aby všetci zamestnanci dodržiavali postupy správne, a aby nedochádzalo k chybám. Ak sa tak napriek všetkému stane, úlohou Divízie kontroly je zistiť príčinu a odstrániť ju. Zanalyzovať, či sú postupy stanovená neprávne alebo či zamestnanec len nedodržal postup. Divízia PR – dôležitá súčasť firmy a zároveň aj moja
ďalšia myšlienka zo seminára Performie o budovaní interného PR, ktoré je základným kameňom, na ktorom stojí celá spoločnosť. Najlepšie PR tvoria naši spokojní zamestnanci. V tomto roku budeme pre našich zamestnancov organizovať teambuldingové aktivity, spojené so súťažou o putovný pohár. Okrem toho chceme zaviesť aj pracovné zložky zamestnancov. Každý zamestnanec bude mať svoju zložku. Nemám na mysli tú, ktorá je potrebná po nástupe do zamestnania. Súčasťou tejto zložky budú jeho záznamy o úspechoch, kontrolné listy vrátane informácii, ako zvláda svoju prácu, aký je jeho kariérny postup, aké školenia absolvoval a podobne. A samozrejme, naším cieľom je znížiť fluktuáciu pod 3%, zamestnávať kvalitných zamestnancov, realizovať duálne vzdelávanie a mnoho ďalších.

Rozhovor pripravila:
PhDr. Anna Matúsová