info@performia.sk +421 2 209 205 90
Profesionálne budovanie tímu a efektívne riešenie pre výber zamestnancov.
Stopár motivácie

Je to také jednoduché. Nepotrebujete byť Sherlockom Holmesom, vyznať sa v desiatkach diametrálne odlišných odboroch, aby ste napríklad na základe chlpu vzácnej mačky vydedukovali, že dotyčná osoba sa práve vrátila z návštevy svojej svokry v Egypte.

Určite však potrebujete veľmi dobre pozorovať, páve tak, ako ten slávny detektív. Stačí sa vám však zamerať na jednu jedinú odlišnosť v správaní sa kandidáta. Ľudia sa totiž buď zaujímajú alebo sa robia zaujímavými.

V čom je teda ten rozdiel, čo vám to o danej osobe hovorí a ako to súvisí s motiváciou? Osoba, ktorá sa zaujíma, má svoju pozornosť sústredenú na veci mimo seba samého. Zaujíma ju vonkajšie prostredie. Má pozornosť smerom von. Motivujú ju veci, ktoré sa prvoplánovo nedotýkajú jej samotnej. U takéhoto človeka je veľký predpoklad, že sa bude zaujímať o svoju prácu, o výsledky, ktoré dosahuje jeho skupina a v konečnom dôsledku aj organizácia, v ktorej pôsobí. Takáto osoba prispieva, pretože ju to zaujíma.


Chceli by ste aj vy dostávať praktické rady? Stačí sa prihlásiť a môžete začať budovať svoj profesionálny tím!

>>Chcem dostávať praktické rady<<


Úplne opačnými tokmi sa zaoberá osoba, ktorá sa robí zaujímavou. Jej pozornosť je sústredená predovšetkým na svoje ego: „Aha aký som, aké mám hodinky, … a čo dostanem ak toto urobím? Ale ja predsa potrebujem služobné BMW, veď vás budem reprezentovať!“ Je vám už úplne jasné, že takáto osoba neprispieva a ak, tak len „do výšky svojho platu“. Nezaujíma sa ani o spoluprácu a ani o výsledky vašej organizácie. Pre ňu je dôležité, aby ona dostala, čo „jej patrí“. Motivácia je zameraná len na osobé výhody a vždy ide len tam, kde ich dostane a ľahko prebehne k lepším.

Ak som na začiatku hovoril, že nemusíte byť Sherlockom Holmesom, tak sa predsa len skúste zahrať na túto výnimočnú knižnú postavu. Pozorujte!

Pozrite sa na malé deti a uvidíte, že oni sa zaujímajú. A aj keď to niekedy „otravuje“, väčšina detí je na neustálom záujme. Odtiaľ začnite a postupným tréningom dokážete odhaliť rozdiel medzi „zaujímať sa“ a „byť zaujímavý“ aj na relatívne znudenom človeku. Trénovať môžete na hocikom, s kým ste v nejakej komunikácii, alebo pri pozorovaní ľudí vo svojom okolí. Potom k vám pristúpi nový kandidát a vy za niekoľko okamihov odhalíte základné prvky jeho motivácie.

Nezabudnite, že osoba ktorá sa zaujíma je zvyknutá prispievať a osoba, ktorá sa robí zaujímavou to robí predovšetkým z dôvodu, aby jej samotnej bolo prispievané.

Ing. Štefan Matús

Späť na všetky články >>