Prinášame vám list Ing. Rastislava Zachara, majiteľa spoločnosti Business Success, spol. s r.o., ktorý by pre vás mohol byť inšpiráciou a povzbudením nielen v časoch končiaceho núdzového stavu. Ak máte záujem dostávať pravidelné praktické rady z oblasti budovania úspešných tímov a výberu zamestnancov, neváhajte a prihláste sa na odber našich noviniek.
Korona končí, čo ďalej?
Strašiak menom korona pomaly odoznieva a život se postupne vracia do svojich normálnych koľají. Aj keď veľká väčšina firiem danú situáciu pocítila negatívne a zaznamenala poklesy až prepady, doba oficiálneho „nedá sa, nemôžeme“ a objektívneho akceptovania strát, rýchlo končí. Preto otázka „Na čo sa máme zamerať, aby sme skupinu čo najskôr postavili opäť na nohy?“ je dnes veľmi aktuálna.
Stále platí, že aj naďalej je to o statočnosti, odvahe a guráži vrchného šéfa skupiny ísť do toho naplno, nech sa robí, čo sa robí. Keď príde ráno do práce, už otvorením vchodových dverí je zdrojom až neuveriteľnej chuti, energie a presvedčenia pre všetkých ostatných. Keď sa ľudia na neho pozrú a vidia jeho rýchlosť pohybu, emócií, ťah na bránu, prijímanie jasných rozhodnutí a oči víťaza, prebrala by sa k životu snáď aj mŕtvola.
Áno, začína reálny život, v ktorom je treba prosperovať. A prosperovať OMNOHO viac než kedykoľvek predtým, aby sme sa z utŕžených rán rýchlo zotavili. Preto vašou základnou úlohou ako šéfa je neintrovertovať do danej situácie, ale neoblomne požadovať efektívne nasadenie a produkciu všetkých článkov pod vami tak, ako snáď nikdy predtým. Dávajte si pozor na ľudí, ktorí vám v tomto období radia, aby ste si na platenie nákladov ešte naďalej požičiavali či brali z minulých rezerv. Postoje týchto ľudí sú pre vašu skupinu skutočne nebezpečné, v prípade manažérov môžu byť až likvidačné! Energia nutná k prežitiu skupiny je vonku u vašich zákazníkov, preto je potrebné rázne zaveliť do útoku. Peniaze sa nezarábajú požičiavaním či tliachaním, peniaze se zarábajú aktívnym obchodovaním a následnou svižnou produkciou.
Je možné, že budete musieť urobiť aj hromadu nepopulárnych krokov, razantne znížiť náklady primerane k poklesu produkcie či ziskovosti, prepustiť málo produktívnych ľudí, na ktorých skupina dnes jednoducho nemá, aj keď boli na palube roky, vymeniť tú časť manažmentu, ktorá sa nehýbe dopredu. Nie je to jednoduché obdobie a nebude na tom nič zlé, ak počas neho budete behať po chodbách neraz zamračený. Naopak. Pokiaľ sa človek pri riešení zásadných problémov a posúvania vecí dopredu niekedy aj nahnevá, je to v poriadku. Ľudia to chápu a vo finále aj oceňujú. Veľmi dobre vedia, že iná cesta nie je. Teraz nie je potrebné byť neustále milým, príjemným a motivačným faktorom. Ten, kto nevyprovokuje mobilizáciu síl akýmkoľvek spôsobom, ukazuje, že do tak potrebného boja sa pustiť nechystá či nedokáže.
Sme v období, kedy sa manažment musí zavŕtať do procesov a do produktov samotných. Skúmať ich od podlahy, ešte viac ich osobne spoznávať do maximálnych detailov, znova si prejsť, čo a ako funguje, ako sa dajú zjednodušiť aj maličkosti, kde je zbytočná nelogika či pracovná sila, kde nás brzdia zafixované predstavy z minulosti. Garantujem vám, že toho nájdete mnoho. V prežitých dlhoročných postupoch, v dvojitej alebo úplne zbytočnej práci v administratíve. Je taktiež potrebné ísť osobne do terénu, za kľúčovými klientmi. Dávate tým jasný signál, že manažment preberá reálnu zodpovednosť, obúva sa do roboty a stiahnuť sa z priestoru naozaj nemieni. Ako odmenu získavate neskreslenú spätnú väzbu od tých, na ktorých vaše prežitie závisí. Upozorňujem, že ak ste ako šéfovia v nedávnom období klientov osobne príliš nekontaktovali, budete pravdepodobne veľmi prekvapení, čo sa dozviete. Ale buďte radi, teraz viete, na čo sa máte zamerať. Zároveň do hĺbky skúmajte skutočnú efektivitu vášho marketingu, prácu samotných predajcov a na základe toho konajte. Potrebujete prakticky okamžite rozprúdiť záujem o vašu firmu, o vaše výrobky alebo služby, aby ste mali z čoho žiť.
Taktiež zredukujte počítač, vysedávanie v kancelárii a zbytočnú mailovou komunikáciu na minimum. Ak to preženiem, zrušte svoj pracovný stôl. Namiesto toho buďte s vašimi ľudmi, s klientmi, cíťte tep každého z nich a na základe toho aktívne konajte. Týmto dokážete veci posúvať dopredu s ozajstným porozumením stavu, nie iba silou či mechanickým vyžadovaním kvót. Pokiaľ manažment nie je ochotný ísť veciam pod kožu, naozaj si ich prakticky osvojiť, „ušpiniť si ruky“ prácou samotnou, je to jasný indikátor jeho neproduktivity. Neochota a nevýkonnosť sú v oblasti manuálnej práce zreteľne čitateľné, ale v administratívnej oblasti sa dajú skrývať a maskovať omnoho lepšie. Lídri sa do práce vrhajú ako prví, sú vzorom a popri tom ešte organizujú, motivujú, pumpujú do ľudí svoju energiu.
V stave, ktorý je neutešený, je tiež veľmi dobré hovoriť ľuďom čistú pravdu o tom, v akom stave sa ako skupina nachádzate. Viem o človeku, ktorý si v období riešenia holého prežitia firmy zlomil členok a súčasne si druhý vyvrtol. Dobelhal sa po základných operáciách do fabriky a zahral vabank – po prvý raz všetkým ľuďom na rovinu povedal, aký je skutočný stav vecí. Že nemôže chodiť, že nemajú zákazky, že potrebujú zrýchliť výrobu, že potrebujú robiť menej chýb a pokiaľ niečo nevymyslí, skoro budú musieť výrobu zatvoriť. Sám bol prekvapený, ako to zabralo. Ľudia sa zmobilizovali, zomkli, začali nosiť nápady. Fabrika se stala aj ich fabrikou, začali pomáhať a preberať osobnú zodpovednosť za prežitie skupiny. Tento človek si uvedomil, že toto mal urobiť už pred dvomi rokmi. Nemáte robiť paniku, máte komunikovať pravdu a následne konať a pevnou rukou riadiť.
Je to len niekoľko základných tipov, ktoré aktuálne odporúčam aplikovať do tej miery, ako len to je možné.Ak vám čítanie predchádzajúcich riadkov dalo aspoň jeden impulz, ktorý dokážete uchopiť a použiť, tento článok svoj účel splnil a ja som za to rád. Ak by ste potrebovali poradiť, neváhajte sa ozvať a dohodnete si konzultácie s našim odborným konzultantom.
Prekvitajte a Prosperujte!
Rastislav Zachar