Keby sme chceli nájsť vzor naozaj úspešnej ženy, s istotou môžeme povedať meno Mgr. Miriam Poništová. Je zakladateľkou a spolumajiteľkou spoločnosti DeutschMann Internationale Spedition s.r.o. v Trebišove, ďalších dcérskych spoločností DeutschMann – v Žiline, v chorvátskom Varaždíne a v Spojených Arabských Emirátoch v Dubaji, majiteľkou spoločnosti Aware a Autolakovňa Color Car, s.r.o. a stojí aj za celým radom nových projektov. Navyše je nositeľkou mnohých významných ocenení, z ktorých spomeniem aspoň niektoré: Výnimočná firma v oblasti Inovácií za rok 2018, udelená spoločnosťou TÜV-SÜD Slovakia, Najzamestnávateľ 2016 v kategórii Doprava a logistika, udelená spoločnosťou Profesia, ocenenie Skvelý zamestnávateľ za rok 2014, udelené spoločnosťou BONA SLOVAKIA, každoročne získané ocenenie za výbornú platobnú disciplínu, udelené spoločnosťou Justitium s.r.o. a ďalšie. V krátkom rozhovore prezradila, aký typ ľudí si vyberá do tímu a aký recept má na fungujúce interné PR firmy.
Ako učiteľka na základnej a strednej škole som pracovala 14 rokov. Do podnikania som sa dala v roku 1999 spolu s manželom, aby som vyriešila jeho každodenné dochádzanie do 50 kilometrov vzdialených Košíc a tiež pre lepšie zabezpečenie sa. Začínali sme z čistej nevedomosti a nadšenia. Išli sme na to podobne ako mnohí podnikatelia – ja som najskôr popri zamestnaní pomáhala a robila všetko od fakturantky po upratovačku. Keď sme si nevedeli s niečím poradiť, pýtali sme sa známych, ako to robia a postupne sme si budovali vlastný systém. S budovaním firmy nepomáhali jej rozhodujúci vlastníci z Nemecka, ktorí poskytli štartovací kapitál. Aj keď sa vyznali, neradili nám, nepomáhali, brali to len ako investíciu. Pred pár rokmi sme sa rozišli, pretože každý z nás mal úplne iný pohľad na rozvoj firmy. Smer, ktorým by sa malo podnikanie uberať, je vybudovanie rodinnej firmy, ktorá sa raz bude môcť prezentovať tradíciou niekoľkých desaťročí.
Ste veľmi úspešnou podnikateľkou nielen na území Slovenskej republiky, organizujete množstvo podujatí, ste matkou dvoch detí. Máte nejaký recept na to, ako sa to všetko dá skĺbiť?
Skúste si predstaviť, že máte na hlave rôzne klobúky. Každý klobúk je iné povolanie. Doma som v prvom rade láskavá matka, vychovávateľka, manželka, ale aj šéfkuchárka a upratovačka. V práci zas majiteľka, výkonná riaditeľka, PR manažérka, či tvrdý finančák.
Zamestnanci by ma udupali, ak by som bola milá teta opatrovateľka, a moje deti by boli nešťastné, ak by som bola doma ten nekompromisný šéf. Tajomstvo úspechu je vedieť o tom, aký klobúk na hlave aktuálne máte, správne a včas ich prehadzovať, a podľa toho sa aj správať – plniť si svoje povinnosti najlepšie ako viete.
Závisí to aj od toho, že máte okolo seba šikovných a produktívnych ľudí, na ktorých sa môžete spoľahnúť?
To najdôležitejšie, čo som mohla v podnikaní urobiť, je netváriť sa na to, že všetko zvládnem sama, ale vzdelať ďalších skvelých ľudí. Preto jedným z najdôležitejších medzníkom v mojom podnikaní bolo, že som začala spisovať postupy práce, ktoré voláme smernice. K dnešnému dňu ich máme pre vyše 100 postov viac ako 1300. Dala som do nich všetko, čo nám priniesol firemný život a ako sme sa z toho poučili. Všetky možné problémy, ktoré kedy nastali a ako ich riešiť, sú tam dobré rady a tipy, aj striktné postupy. V smerniciach mojej firmy je základ základov. Okrem toho sa sama denne hrabem v knihách, čítam knihy úspešných ľudí z rôznych odvetví a hľadám, čo by sa dalo aplikovať na našu firmu. Ak je tam niečo, čo funguje, nerozjímam nad tým teoreticky, ale zavediem to do praxe. A naučím to svojich ľudí.
So svojimi firmami máte za sebou naozaj úspešné projekty. V takom prípade musí kooperácia v tíme fungovať na jedničku. Akým spôsobom vaše tímy vediete?
Viete, „ducha firmy“ alebo inak povedané jej „atmošku“ si nekúpite. Ľuďom sa musíte venovať, dať im pozornosť, a oni vám to vrátia. Denne máme porady, veľa sa rozprávame o každodenných problémoch, na ktoré narazíme a riešime ich. Nič nenechávame „vyhniť“. Spokojný vedúci pracovník vytvorí ďalšiu dobrú atmošku na tom svojom oddelení a prinesie skvelú produkciu, aj preto šéfov pravidelne beriem vyvetrať sa na služobku mimo firmy, mimo Slovenska. Tam vzniká silnejšie pracovné, aj ľudské puto. Veľká firma nie je o jednotlivcoch, je o teamoch a dobrej spolupráci. Spolu totiž zvládneme oveľa viac.
Chceli by ste aj vy dostávať praktické rady? Stačí sa prihlásiť a môžete začať budovať svoj profesionálny tím!
>>Chcem dostávať praktické rady<<
Museli ste v práci niekedy riešiť aj „žabomyšie“ vojny či rozpory medzi zamestnancami?
Nebudem klamať, tak ako v každej firme, stáva sa to aj u nás.
Ako ste si s nimi poradili?
Je to tak, ako s varením guľášu. Uvar ho pre nich a jeden povie, že je málo slaný, inému sa bude zdať príliš, ďalšiemu bude málo toho, inému veľa onoho. Nechaj ich, nech si ten guľáš uvaria sami a nasmejú sa pri tom, možno sa porežú, či popália, a aj keď napokon nebude dokonalý, budú spokojní, lebo bude ich. Preto si všetky problémy, ktoré si ľudia „uvarili“, musia spolu vykomunikovať.
Do akej miery je podľa Vás dôležitá kvalita počiatočného výberu človeka do pracovného tímu? Stalo sa Vám aj to, že sa Vám výber nepodaril?
V prvom rade, každý záujemca musí prejsť štandardným prihlásením, urobiť dotazníky cez Performiu, ktoré nám napovedia o človeku, čo môžeme očakávať. To je prvý základ. Ďalším dôležitým krokom je osobný pohovor, kde sa opäť dozvieme viac, no keďže na to máme tiež obmedzený čas, z toho mnohé veci zastrie stres, nedá sa ani po pohovore naisto povedať, či bude dobrý alebo nie. Môžeme vidieť len potenciál. A v neposlednom rade verím pri výberoch ľudí aj na intuíciu, na to povestné „šteklenie v žalúdku“.
Moja rada je, vezmite každého, v kom vidíte aj menší potenciál. Nečakajte na superhrdinu, ktorý všade bol a všetko videl. Títo občas nadhodnotia svoje schopnosti a v praxi vybuchnú. Naopak. Ak máte dobre nastavený systém vzdelávania a kompetentných šéfov, tí vedia z priemerného nováčika vykresať schopného zamestnanca, ktorý sa môže prepracovať raz aj na šéfovskú stoličku.
Doprava a špedícia sa zdá byť na prvý pohľad skôr doménou mužov. Máte však vo svojom tíme aj mnoho žien. V čom vidíte ich najväčšiu silu a výnimočnosť?
Hovorí sa „aký pán, taký krám“. Nikdy som nebola typická princezná v ružovom, ktorej úlohou je len zdobiť svojho princa. Už ako malá som radšej skákala mláky a pretĺkala si vlastné miesto v chalanskej partii, kde som si musela vydobyť svoje miesto, ak som chcela mať slovo. Možno aj preto som nikdy neuvažovala nad tým, ktorý svet je „mužský“, či „ženský“.
Myslím, že v každom človeku, či už je to žena alebo muž, je sila a výnimočnosť do takej miery, do akej si to vie pripustiť a na svojej ceste tvrdo pracuje. Takých ľudí obdivujem a podporujem. Aj preto sme tohto roku podpísali Chartu diverzity, ktorá u nás zaručuje spravodlivé zaobchádzanie bez ohľadu na rasu, pohlavie, vek, či akékoľvek iné rôznorodosti.
Čitatelia si v tomto magazíne môžu prečítať aj niečo o internom PR a firemnej kultúre. Vaša spoločnosť ide v tomto smere už dlhé roky príkladom. Môžete nám k tomu povedať pár slov?
Hierarchii riaditeľov, šéfov a ostatných postov prikladáme patričnú úctu, avšak vzťahy sú nepopierateľne priateľské. Ľudia sa stretávajú bežne aj po práci a nie sú to výhradne zamestnanci jednakej pracovnej úrovne. Zamestnanci zostávajú po práci zahrať si ping-pong, chlapi si chodia po práci zahrať spolu futbal, ženy sa stretávajú na „babských jazdách”, vyrážame spolu na koncerty, do kina a divadla, zahrať si paintball, na túry do prírody, máme vlastný Spartan race team, často vyrážame aj na spoločné dovolenky..
Náš DeutschMannňácky svet, to je na celú knihu.. A myslím to vážne. Kľudne sa zájdite pozrieť na náš web a na našu facebook stránku. Alebo rovno zájdite k nám, do Trebišova. U nás to žije. ???? A ako hovoria mnohí naši zamestnanci, stále je to dobrodružstvo a „vzrúšo“.
Ste úspešná podnikateľka a Vaša firma aj projekty pôsobia veľmi prirodzene a ústretovo. Existuje niečo zásadné, čo by ste poradili ostatným firmám práve v oblasti budovania tímu?
Firmu vám nerozloží nikto zvonku. Firma sa rozloží vždy zvnútra. Preto, ak máte problémy v teame, nájdite dôkladným pátraním „škodnú“ a odstreľte ju. Nebojte sa toho, hoci by to bol jeden z najvýkonnejších zamestnancov. To bude ten „pindač“, ktorý vám otravuje a kazí aj ostatných ľudí v teame, bez ktorého bude vzduch čistejší a ľudia vysmiati.
Mám to odskúšané niekoľkokrát. Prišli sme o pár „top“ zamestnancov v rebríčku, po odchode ktorých sme očakávali hlboký prepad v produkcii. Namiesto toho sa vzduch vyčistil, ľudia si vydýchli, teamy sa stmelili a my sme zdvojnásobili produkciu! Zaujímavé, že?
Po druhé, nešetrite na dobrých zamestnancoch a starajte sa o nich. Čím viac do nich investujete energie, pozornosti, peňazí a času, tým lepšie vám to oplatia. Nezaoberám sa tými, ktorým to nejde. Aj tykám si len s tými, čo dosiahnu produkčnú kvótu, čiže sa dostanú do môjho poľa záujmu až vtedy, keď ich produkcia je výborná.
Môžete nám ešte prezradiť, aké nové projekty máte v pláne?
Na Slovensku neexistuje škola, ktorá by nám poskytovala „hotových” špeditérov. Preto sme sa rozhodli, že vstúpime do procesu duálneho vzdelávania. So strednou školou v našom regióne sme sa dohodli, že sa budeme podieľať na výchove mladých ľudí, ktorí sa prihlásia na odbor „Komerčný pracovník v doprave”. V rámci neho chceme pomôcť s prípravou budúcich zamestnancov nielen pre nás, ale aj pre iné spoločnosti podobného zamerania, ako máme my. Takisto sme sa rozhodli urobiť kampaň na vrátenie východniarov späť domov. Čoskoro si to iste všimnete.
Toto je však len jeden z množstva projektov, ktoré máme rozbehnuté. Čaká nás toho ešte veľa. Na východe je práce dosť! ????
Rozhovor s Mgr. Miriam Poništovou zostavila Ing. Miriam Mártonová