My v Preformii radi prirovnávame firmu k vozu, ktorý je potrebné dostať na vrchol kopca. Vy a vaši zamestnanci ste tí, ktorí túto náročnú úlohu majú zvládnuť. Určite nie je potrebné nikoho presviedčať, že nie každý sa stavia k tejto úlohe rovnakým spôsobom. Len niekoľko jedincov sú tí naozajstní ťahúni, niektorí sa vezú, a potom tu máme aj takých, ktorí brzdia celé to snaženie.
Malo by byť záujmom každého šéfa znižovať podiel tých, ktorí sa vezú a nepripustiť do skupiny tých, ktorí „pracujú“ proti vášmu úsiliu. Tí dokonca spôsobujú, že náš voz je v závoze, a to už aj naši dedovia vedeli, že vtedy sa voz ťahá veľmi ťažko a niekedy ani nie je možné dostať ho na rovnú, hladkú cestu.
Dnes sa chceme venovať pracovnému potenciálu, a tu sa viac hodí prirovnanie k lodi, plachetnici. Budeme predpokladať, že otázku schopnosti produkovať máme už vyriešenú u všetkých členov posádky. Aký je však pracovný potenciál jednotlivých členov tímu? A prečo je vlastne dôležité sa na to pozrieť? Ak by ste chceli dostávať naše pravidelné praktické rady, stačí sa prihlásiť na odber našich newsletterov.
Loď je uzavretý priestor a vyžaduje tímovú prácu. Preto nás bude určite zaujímať, či sú námorníci schopní spolupracovať. Tu viac ako inde platí, že tím je skupina ľudí, ktorí o sebe vedia, rozumejú tomu čo ostatní robia a vzájomne sa podporujú. Je taktiež dôležité vedieť, či nás niektorý z členov neopustí v najbližšom prístave.
Ak sa bližšie pozrieme na predstavu lode a jej posádky, zistíme, že ideálne napĺňa funkciu firmy – sú na jednej palube, majú spoločný cieľ a spoločný účel. Sú síce všetci námorníci, drsní, ošľahaní vetrom, ale na lodi má každý inú funkciu a iný druh práce. Niekto musí byť kapitán, ktorý udáva smer. Musí tam byť kormidelník, navigátor, aj plavčík, ten kto vylezie na stažeň a pozoruje blížiacu sa zem. Sú námorníci, čo musia liezť na sťažne, rozvíjať plachty aj v najbúrlivejšom vetre. Ale je tam aj bocman, čo sa stará za zadelenie každodennej služby a prevádzkových prác na lodi. Samozrejme, nezabúdajme aj na vyšších dôstojníkov a podobne.
Keď sa na tú posádku teraz pozrieme z hľadiska ich pracovného potenciálu, tak musíme vidieť rozdiely v požiadavkách na tú ktorú pozíciu. Ten, ktorý lezie na sťažne a rozvíja plachty musí byť priekopník a nebáť sa stále nových a nových výziev. Kormidelník musí byť stabilný a držať smer plavby za akýchkoľvek okolností. Kapitán musí byť človek s víziou, aby vedel pripraviť plavbu a určiť ciele. Bocman musí byť ako buldog, ktorý trpezlivo a pravidelne zadeľuje úlohy a kontroluje posádku.
Takže teraz vidíme, že je veľmi prospešné dopredu poznať pracovný potenciál každého člena posádky, pretože aj keď sú produktívni, nie každý sa hodí na každú pozíciu na lodi. Dobrý kapitán si nemôže dovoliť mať na palube osoby, ktoré nebudú úspešní v tom, čo majú robiť. Zem je ďaleko a more nebezpečné.
Lenže toto by si mali uvedomiť aj všetci majitelia, šéfovia, či manažéri firiem. Pre prežitie a expanziu ich spoločnosti nie je vhodné, aby na pracovných miestach neboli osoby s potrebným pracovným potenciálom. Potom sa totiž z podnikania stane plavba v rozbúrených vodách s neschopnou posádkou a s veľkým rizikom stroskotania. Ak by ste mali záujem o konzultácie s odborným konzultantom, tak neváhajte a ozvite sa nám, radi Vám pomôžeme.
Ing. Štefan Matús
Späť na všetky články >>