Performia s.r.o.

Profesionálne budovanie tímu a efektívne riešenie pre výber zamestnancov.

Stopár motivácie

Je to také jednoduché. Nepotrebujete byť Sherlockom Holmesom, vyznať sa v desiatkach diametrálne odlišných odboroch, aby ste napríklad na základe chlpu vzácnej mačky vydedukovali, že dotyčná osoba sa práve vrátila z návštevy svojej svokry v Egypte.

Určite však potrebujete veľmi dobre pozorovať, páve tak, ako ten slávny detektív. Stačí sa vám však zamerať na jednu jedinú odlišnosť v správaní sa kandidáta. Ľudia sa totiž buď zaujímajú alebo sa robia zaujímavými.

V čom je teda ten rozdiel, čo vám to o danej osobe hovorí a ako to súvisí s motiváciou? Ak chcete dostávať pravidelné praktické rady, stačí sa prihlásiť na odber nášho newsettera. Osoba, ktorá sa zaujíma, má svoju pozornosť sústredenú na veci mimo seba samého. Zaujíma ju vonkajšie prostredie. Má pozornosť smerom von. Motivujú ju veci, ktoré sa prvoplánovo nedotýkajú jej samotnej. U takéhoto človeka je veľký predpoklad, že sa bude zaujímať o svoju prácu, o výsledky, ktoré dosahuje jeho skupina a v konečnom dôsledku aj organizácia, v ktorej pôsobí. Takáto osoba prispieva, pretože ju to zaujíma.

Úplne opačnými tokmi sa zaoberá osoba, ktorá sa robí zaujímavou. Jej pozornosť je sústredená predovšetkým na svoje ego: „Aha aký som, aké mám hodinky, … a čo dostanem ak toto urobím? Ale ja predsa potrebujem služobné BMW, veď vás budem reprezentovať!“ Je vám už úplne jasné, že takáto osoba neprispieva a ak, tak len „do výšky svojho platu“. Nezaujíma sa ani o spoluprácu a ani o výsledky vašej organizácie. Pre ňu je dôležité, aby ona dostala, čo „jej patrí“. Motivácia je zameraná len na osobné výhody a vždy ide len tam, kde ich dostane a ľahko prebehne k lepším. Vďaka našim testom pracovného potenciálu dokážete zistiť to, ako je motivovaná testovaná osoba.

Ak som na začiatku hovoril, že nemusíte byť Sherlockom Holmesom, tak sa predsa len skúste zahrať na túto výnimočnú knižnú postavu. Pozorujte!

Pozrite sa na malé deti a uvidíte, že oni sa zaujímajú. A aj keď to niekedy „otravuje“, väčšina detí je na neustálom záujme. Odtiaľ začnite a postupným tréningom dokážete odhaliť rozdiel medzi „zaujímať sa“ a „byť zaujímavý“ aj na relatívne znudenom človeku. Trénovať môžete na hocikom, s kým ste v nejakej komunikácii, alebo pri pozorovaní ľudí vo svojom okolí. Potom k vám pristúpi nový kandidát a vy za niekoľko okamihov odhalíte základné prvky jeho motivácie.

Nezabudnite, že osoba ktorá sa zaujíma je zvyknutá prispievať a osoba, ktorá sa robí zaujímavou to robí predovšetkým z dôvodu, aby jej samotnej bolo prispievané. Ak by ste potrebovali poradiť, neváhajte sa ozvať a dohodnete si konzultácie s našim odborným konzultantom.

Ing. Štefan Matús

Späť na všetky články >>